SPAR skjerper rutinene på sosiale medier

For å unngå at barn og unge blir utsatt for reklame de ikke skal motta, typisk reklame for brus, godteri og andre usunne produkter, setter vi nå aldersgrense på alle poster og annonser på sosiale medier.

Kreative SPAR-kjøpmenn og SPAR-medarbeidere legger daglig ut morsomme, inspirerende og engasjerende videoer og innlegg på Snapchat, Instagram, Facebook og TikTok. Det gjør at SPAR med tiden har fått veldig mange følgere på sosiale medier.  

– Med det følger også et større ansvar, og SPAR tar nå grep for at ikke barn og unge skal bli utsatt for reklame for usunne produkter, forteller markedssjef i SPAR, Martin Munthe-Kaas. 

Kjeden har fra før utarbeidet egne retningslinjer for sosiale medier, som blant annet tar utgangspunkt markedsføringsloven og retningslinjene til Matbransjens Faglige Utvalg. Nå skjerpes rutinene, for å unngå at barn og unge blir utsatt for markedsføring av usunne produkter.  

– Selv om aldersgrensen på Snapchat, Facebook og TikTok er 13 år, vet vi at mange unge omgår dette. Derfor ønsker vi bedre kontroll på hvem vi når ut til, og har bedt alle butikkene våre om å sette på alderssegmentering 18+ på innleggene sine, sier markedssjefen.  

De nye retningslinjene skal på ingen måte gå ut over kreativiteten. Kjøpmennene skal fortsatt legge ut det beste SPAR har å by på, gjerne på en leken måte. Se for eksempel ukens fruktkreasjon fra SPAR Vega her og SPAR Flatangers morsomme videoer her