Fjerner over 30 tonn plast

Freeimages.com/Lorenzo S

Vi i SPAR tar stadig nye grep for å bli mer bærekraftige. Nå gjennomfører vi tiltak som vil redusere plastbruken vår med over 30 tonn i året.

Vi er opptatt av miljø og bærekraft og det vet vi at kundene våre også er. Noe plast er helt nødvendig i våre butikker, men vi jobber hele tiden med å kutte plastforbruket der vi kan. 

Siden nyttår har vi satt i gang en rekke tiltak som tilsammen utgjør en årlig plastbesparelse på over 30 tonn i våre butikker. 

– Ved å ha fokus på miljø og bærekraft og sette oss tøffe mål opplever vi at kreativiteten og oppfinnsomheten blomstrer, både hos oss og hos våre leverandører og samarbeidspartnere, forteller kjededirektør Ole Christian Fjeldheim.

Tar grep i flere avdelinger
Denne uken fjernes plasten fra alle brødposene på dagsferske brød fra Bakehuset. Denne endringen alene gjør at SPAR sparer miljøet for over 8 tonn plast i året. De nye posene er også enklere å resirkulere ettersom hele posen nå kan legges rett i papiravfallet.

SPAR har også startet omleggingen fra plastsugerør og plasbestikk til pappsugerør og trebestikk. Ved å kutte 1,5 millioner plastsugerør reduserer vi plastforbruket med ett tonn. 

Vi har også gjort grep innenfor fruktposer og brødposer ved brødskjæremaskin som brukes i butikk. Disse to tiltakene utgjør en plastbesparelse på rundt 22 tonn i året.

Stolt av butikkene
Alle disse tiltakene gjør det enkelt for våre kunder å ta miljøvennlige valg, samtidig som det ikke går på bekostning av kvaliteten på produktene vi leverer. Vi tilbyr kundene våre for eksempel både papirhandleposer og bærenett i tillegg til bæreposene våre, som består av 52 % resirkulert plast, slik at de selv kan velge.

– De siste årene har vi sett en større bevisstgjøring rundt miljø og bærekraft og det er viktig. Høsten 2018 åpnet SPAR Snarøya, som er kjedens første miljøbutikk, og i alle våre butikker opplever vi at både kjøpmenn og kunder er svært opptatt av miljø og bærekraft, forteller Ole Christian Fjeldheim.

Han blir stolt når han ser butikker som tar ansvar og finner kreative måter å redusere matsvinn på, kjøpmenn som investerer i miljøvennlige løsninger og medarbeidere som hver dag gjør sitt ytterste for å gi kundene den beste, lokale handleopplevelsen.

– Med så mye godt initiativ ute i butikk skulle det bare mangle at vi følger opp med gode tiltak og løsninger fra sentralt hold, avslutter Fjeldheim.