En sunn og god hverdag

Fyll på med fargerike og smakfulle retter i hverdagen!

Det er mange som har et ønske om å starte det nye året litt sunnere enn man avsluttet det gamle. Det er ikke synonymt med kjedelige middager. Med enkle grep kan du lage deilig hverdagsmiddager, som også er gode for kroppen.

Fisk med smak
Ikke bare er fisk en god kilde til proteiner, og fet fisk en god kilde til omega 3, fisk kan også varieres og brukes i mange forskjellige retter.

Gjør derfor ikke fiskemiddagen til noe du må gjennom en gang i uka, du kan med enkle grep gjøre det til et høydepunkt!

Finn frem til din favoritt, og husk at på vinteren er både skreien og sjømat som kreps og reker på sitt aller beste. 

Mettende supper
Grønnsaker er en god basis i mange supper. Tilsett gjerne også litt proteiner i form av linser, bønner, kikerter, fisk eller kjøtt, men la grønnsakene dominere. Server suppen med hjemmelaget grovbrød og du har et deilig, mettende måltid som passer både til hverdags og fest. Prøv blomkålsuppe, tomatsuppe, gulrotsuppe, aspargessuppe eller grønnsakssuppe. 

Tips: Har du det travelt? Bruk en posesuppe som basis og tilsett ekstra med grønnsaker.

Friske salater
En god salat passer alltid som tilbehør og forrett, men en salat kan også serveres som et eget måltid. Gode klassikere er cæsarsalat, gresk salat med tzatziki og pastasalat, men ikke vær redd for å eksperimentere og putte nye smaker ned i bollen. Hva med å friske opp med granateple, mynte, selskapserter eller ristede kikerter?

Frukt og grønt som snacks
Server frukt som dessert og snacks. Lag fruktsalat eller del opp frukten i passende biter. Vår erfaring er at oppkuttede grønnsaker med en dip til forsvinner fort når det blir satt frem på bordet.Både barn og voksne spiser mer frukt og grønt når det er oppskåret!

Server rikelig med grønnsaker til alle måltider, det er både sunt og godt!

SPAR ønsker alle en riktig god middag!