Julemat med frukt og grønt

Selv om det er desember og juletid, må en ikke spise tradisjonell julemat hver dag! Det finnes mange fristende alternativer og vi har samlet noen oppskrifter som kan gi deg en grønnere jul.

I julen liker vi å kose oss. Julekakene går ned på høykant og vi spiser medisterkaker, ribbe og annen fet mat. Av og til kan det gå lang tid mellom de grønne og lette innslagene blant julens måltider. Tradisjonell julemat smaker fantastisk, men ligger tungt i magen. Derfor kan det være lurt å lage noen lette måltider med mer frukt og grønt i julen. Det kan både spare deg for noen ekstra kilo, samtidig som det føles godt med variasjon.

Du kan fornye julens klassikere ved å lage nytt tilbehør eller bytte ut den tradisjonelle julematen med andre retter. Selv om det er desember og juletid, må en ikke spise julemat hver dag! 

Ny vri på gamle klassikere

Som regel spiser vi julepølse sammen med poteter, kålrotstappe eller rødkål. Erstatt det tradisjonelle tilbehøret med svisker, epler, druer og sopp! Det er tasty! Du kan også lage eplechutney og kålsalat som tilbehør til skinkestek. Avslutt måltidet med en frisk fruktsalat tilpasset julen! Oppskriftene finner du her.

Bytt ut noe av den tradisjonelle julematen

Bytt ut ribbe og medisterkaker med kylling, som både er magert og smakfullt. Du kan likevel skape følelsen av jul ved å bruke appelsin, kanel og nellik. En god wok smaker også godt i desember. Prøv noen av rettene nedenfor!