Sjømat

Sjømat er godt både for kropp og sinn. Fet fisk er nemlig bra for mange ting: For hjertet, blodomløpet, betennelsessykdommer og den motvirker enkelte former for kreft.

Fisk og sjømat bidrar til å styrke immunforsvaret, og forskning fra USA og Nord-Irland viser at omega-3-fettsyrer kan hjelpe mot lærevansker og dysleksi.

I tillegg er fet fisk bra for den mentale helsen. Vi takler både stress og depresjoner bedre med tilstrekkelige mengder omega-3 i kroppen. Fettsyrene i fiskeoljen er vesentlige for at hjernen skal utvikle seg, og har gunstig effekt mot depresjoner, schizofreni, Alzheimer og enkelte former for hyperaktivitet.

Blir du lett solbrent? Fet fisk hjelper mot det også! Ved Universitetet i Manchester har de gjort undersøkelser som viser at omega-3-fettsyrer kan redusere UV-påvirkede inflammasjoner, eller irritasjoner i huden, som solbrenthet.

Omega-3-fettsyrer finner vi først og fremst i fet fisk som makrell, laks, sild og ørret. Omega-3-fettsyrene er essensielle fettsyrer. Det betyr at kroppen er avhengig av disse fettsyrene for å vedlikeholde flere livsviktige funksjoner. Omega-3 kan vi bare ta til oss gjennom maten vi spiser, kroppen selv klarer ikke å produsere dem. Derfor er det viktig at kroppen får nok tilførsel av Omega-3.

Sjømat inneholder også andre viktige næringsstoffer som vitamin A og D, jod og selen. Fisk og sjømat inneholder ikke sukker og svært lite karbohydrater.

Å spise fisk er en utmerket investering i din egen helse – dessuten smaker det godt!

Fakta fra Eksportutvalget for fisk