Fairtrade-salget øker hos SPAR

SPAR har satset på Fairtrademerkede produkter og på ett år har salget av bananer mer enn doblet seg, mens rosesalget har økt med over 20 prosent.

Siden SPAR som første norske dagligvarekjede bestemte seg for utelukkende å tilby kundene Fairtrade-sertifiserte roser, har salget økt kraftig.

- Da vi i 2014 bestemte oss for å satse på Fairtrade-sertifiserte roser, var vi selvsagt spente på hvordan kundene ville reagere. Det har vist seg at satsningen har gitt gode resultater. Rosesalget har økt med 21 prosent, mens salget av Fairtradebananer har økt med hele 56 prosent. Dette er tall vi selvsagt er svært fornøyd med, sier markedssjef i SPAR og EUROSPAR, Martin Munthe-Kaas.
Han forteller at kundene i større grad etterspør hvor og under hvilke forhold varen er produsert.

- Vi opplever at flere kunder bryr seg om produksjonsforholdene. Derfor er vi glade for å kunne tilby våre kunder et utvalg av Fairtrade-sertifiserte produkter, som både er av førsteklasses kvalitet og som bidrar til å bedre levevilkårene for arbeiderne i utviklingsland, sier Munthe-Kaas.

Internasjonalt er etisk handel en økende trend og produktutvalget er stort i mange land.
- Dessverre henger Norge litt etter, men også her ser vi en gryende interesse både hos kunder og næringsliv. Historier som SPARs salgsvekst er positivt og vi håper selvsagt at dette vil motivere og inspirere andre til å satse mer på etikk fremover, sier daglig leder i Fairtrade Norge, Marianne Størseth.

Om Fairtrade:
Fairtrade er verdens største og mest kjente merkeordning for rettferdig handel.
Fairtrade-standardene sikrer bedre arbeidsforhold og handelsbetingelser for bønder og arbeidere i utviklingsland, slik at de kan investere i produksjon, lokalsamfunn og en bærekraftig framtid. Les mer på www.fairtrade.no