Prøv en vegetarmiddag denne uken

Er du vegetarianer, eller vurderer du å kutte ned på kjøttmengden i kostholdet ditt? Da er det viktig å ha kunnskap om hva matvarer inneholder, slik at du kan skape et variert kosthold som sikrer næringsstoffbehovet.

I et vegetarisk kosthold er det viktig å spise grove kornprodukter som brød, havregrøt og helkorn. I tillegg må en passe på å få i seg mye frukt og grønt. Belgvekster som bønner, erter og linser er særlig viktig ettersom disse inneholder mye proteiner.

Vegetarkost kan deles inn i tre hovedgrupper:

  • Vegankost: Et kosthold som kun består av vegetabilske matvarer.
  • Lakto-vegetarianere: Inkluderer melk og melkeprodukter.
  • Lakto-ovovegetarianere: Inkluderer melk, melkeprodukter og egg.

De siste årene har også begrepet «flexitarianer» blitt mer kjent. Dette er en gruppe vegetarianere som spiser kjøtt i noen anledninger. For eksempel pizza med skinke i helgene. Det er også mange som er pescetarianere, det vil si at man ikke spiser kjøtt, men spiser fisk.

Uansett om du er vegetarianer eller bare foretrekker å spise lite kjøtt, så er dette i tillegg bra for miljøet. Her kan du få litt inspirasjon til mulige vegetarretter. 

Kilde: Matprat

Relatert innhold

Bønnetubs med geitost og koriander

Denne milde vegetarretten er enkel med deilig, salt geitost og frisk koriander. Server toppet med fersk koriander sammen med en frisk salat og favorittilbehøret ditt.

Gazpacho

Gazpacho er en kald suppe og en spansk nasjonalrett med opphav i Andalucia. Den kan lages av ulike råvarer, men tomat er som regel en viktig del av suppen.

Grønnsakswok

Sunt, fargerikt og godt! Spis den som en rett for seg, elelr bruk den som sunt tilbehør.