Godt og sunt med fisk

Fisk er både godt og sunt. Lag en deilig fiskerett av fersk fisk med noe godt tilbehør.

Fisk og sjømat bidrar til å styrke immunforsvaret, og forskning viser at omega-3-fettsyrer kan hjelpe mot lærevansker og dysleksi.

Omega-3-fettsyrer finner vi først og fremst i fet fisk som makrell, laks, sild og ørret. Omega-3-fettsyrene er essensielle fettsyrer. Det betyr at kroppen er avhengig av disse fettsyrene for å vedlikeholde flere livsviktige funksjoner. Omega-3 kan vi bare ta til oss gjennom maten vi spiser, kroppen selv klarer ikke å produsere dem. Derfor er det viktig at kroppen får nok tilførsel av Omega-3.

Sjømat inneholder også andre viktige næringsstoffer som vitamin A og D, jod og selen. Fisk og sjømat inneholder ikke sukker og svært lite karbohydrater. Å spise fisk er en utmerket investering i din egen helse – dessuten smaker det godt!

Relatert innhold

Vintersuppe med fisk og sitron

Lag en deilig suppe som passer perfekt til vinterhalvåret!

Lakseburger

Laks er godt i alle slags former!

Torsk i ovn

Her kan du godt bruke de grønnsakene du har i kjøleskapet eller i fryseskapet og en ferdig fiskesaus etter valg.

Luksustaco med fritert fisk, salsa og limekrem

Dette er en luksus-variant av taco som du fint kan servere til dine gjester i selskap.